Senap

Idag har jag gjort egen senap, det är inte speciellt svårt och senapen håller i flera månader. Man ska bara tänka på att man gör den några dagar innan den ska ätas för att bli riktigt god.
 
Idag är det 12-12-12, det innebär att det är halvlek 12 öppnade luckor och 12 oäppnade. Det är även 5 år, 5 månader och 5 dagar sedan jag gifte mig.
 
1 1/4 dl rödvinsvinäger
1 1/4 dl ättika
100 gram gula senapsfrön
100 gram bruna senapsfrön
3 dl strösocker
Salt
3-4 tsk kryddnejlika
  • Blanda vinäger och ättika. Lägg i senapsfröna och låt svälla i 2 dagar.
  • Mixa hälften av fröna släta. Lägg i en kastrull och tillsammans med socker.
  • Värm sakta under uppvärmning tills sockret smält ca 15 minuter. Det får inte koka!
  • Smaka av med salt och malen kryddnejlika. Ös upp på burkar.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback