Äppelmos

Har flera äppelträd på tomten och det betyder en massa äpplen. Idag har jag kokat äppelmos, jag brukar koka egen äppelmos att ha på julbordet. Att koka äppelmos är väldigt enkelt, det tar bara lite tid att skala äpplena.



Äppelmos

1 kg äpplen
1/2 dl vatten
1 dl socker

1. Skala, kärna ur och skiva äpplena.
2. Koka upp äpplena och vatten på svag värme. Rör om då och då så att äpplena inte bränner fast.
3. När äpplena är mjuka, rör ner sockeret och koka upp igen.
4. Mixa äpplena med matberedare eller stavmixer.
5. Häll upp i burkar och låt svalna.
6. Förvara i frysen där det håller i ca 1 år. I kylskåp håller det 1-2 veckor.

Gör ni egen äppelmos till jul?


Kommentarer
Postat av: Johanna

sv: ja,gör det! har hittat massa andra roliga julappar till telefonen jag tänkte skriva om sen också :)



Japp, jag brukar göra eget mos! I år har jag inte direkt fått tag på bra äpplen dock, vi har inga egna på tomten nämnligen. men visst är det mycket godare än det köpta!

2011-08-31 @ 13:34:56
URL: http://arildsdottir.blogg.se/
Postat av: Lisas Vinterland

Tyvärr blir det aldrig! Äter aldrig äppelmos heller, men vill absolut göra det själv och börja äta! :)

2011-08-31 @ 14:13:32
URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Tomtens Dotter

Äppelmos är ett måste på julskinkan :-)

Vi gjorde ett par laddningar i helgen, en vanlig neutral och en som smaksattes med kanel och kardemumma.



Och jag gissar att det är läge för en gratulation, med tanke på kommentaren du lämnade hos mig? Hoppas att allt går bra och att du mår bra!



Kram

2011-09-07 @ 22:47:00
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback