Vegetariska frikadeller

I år tänkte jag testa att göra vegetariska frikadeller till julbordet. Min mormor är vegeterian så det blir lite som hennes julköttbullar tänkte jag.

100 g finmixad sötmandel
  •  1,5 dl finriven ost, gärna cheddar eller herrgård
  • 1,5 dl ströbröd
  • 2 msk riven gul lök eller finhackad gräslök
  • 1 tsk salt
  • 1 krm nymalen svartpeppar
  • 3 ägg
  • 2 msk vatten
    • 1 liter vatten
    • 2 grönsaksbuljongtärningar
    • 2 msk smör eller olja

    Blanda samtliga ingredienser och forma små bollar: 1 rågad tesked per boll – de sväller vid kokningen.

    Koka upp vatten och buljongtärningar. Låt bollarna sjuda/småkoka i buljongen 6–7 minuter. Ta upp bollarna med hålslev, låt rinna av och stek dem gyllene i smör eller olja i 2–3 minuter.


    Bilden är lånad från Coop´s hemsida då jag såklart inte lagat dessa ännu


    Kommentarer

    Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback