Lingonkolapaj

Var många som ville ha recept redan nu, så jag tänkte börja med några recept, några som passar till jul men ändå inte är superjuliga.

Först ut blir en blandning av sött, salt och syrligt - Lingonkolapaj.

(null)


Lingonkolapaj 

Pajdeg

100 gram rumsvarmt smör

3,5 dl vetemjöl

2 msk kallt vatten


Kolasås

1 dl grädde

1 dl ljust muscovadosocker 

1 dl sirap

150 gram smör

1 tsk flingsalt 


100 gram lingon



Dela smöret i bitar.

Blanda smör och mjöl till en smulig deg, gärna i matberedare.

Tillsätt vattnet, en msk i taget tills det blir en smidig deg.

Låt vila i minst 30 minuter i kylen.

Tryck ut pajdegen i en pajform. 

Grädda i ugn på 200 grader i ca 25 minuter.

Koka under tiden upp sirap, muscovadosocker och grädde till 120 grader eller tills den klarar kulprovet.

Tillsätt smöret i bitar, lite i taget.

Rör ner flingsalt.

Häll i kolan i pajskalet.

Låt svalna i kylen.

Lägg på lingonen vid servering.

Servera med vispgrädde.






Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback