Lingoffeepaj

Veckans recept är Lingoffeepaj en juligare variant på banoffeepaj. Tycker den är väldigt söt så det blir bättre med syrliga lingon på tycker jag.

Enkel att baka också, behöver inte ens vara i ugnen. 

(null)

Lingoffeepaj


Botten

300 gram digestivekex

125 gram smält smör

1 msk kanel

1 tsk malen ingefära

1 krm malen nejlika


Fyllning

1 burk karamelliserad mjölk 

100 gram lingon

3 dl vispgrädde

Lingonpulver


Mixa digestivekexen till smulor (är enklast i en matberedare)och tillsätt smält smör och kryddor.

Tryck ut i en pajform (jag gjorde i miniformat)och låt stå i frysen i 10 minuter.

Bred ut den karamelliserade mjölk på pajbotten.

Strö över lingon.

Spritsa eller bred på grädden och strö över lingonpulver.

(null)



Kommentarer
Postat av: Jul, Strålande Jul

Oj så gott och fint det ser ut! Har aldrig smakat banoffeepaj heller, men båda låter ju supermumsigt.

Svar: Banoffee är lite för söt i min smak då det ofta är daim på toppen också. Tycker det syrliga i lingonen blir en bättre kombo, om man nu gillar lingon såklart.
victoriajul.blogg.se

2021-09-12 @ 23:48:00
URL: http://julstralandejul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback