Glassbåtar med pepparkaksripple

Veckans recept blir glassbåtar med pepparkaksripple.

(null)

Glassbåtar med pepparkaksripple

Vill du inte göra båtar fryser du in glassen i en bunke bara och låter den frysa minst 6 timmar.


12 st mini taco båtar

100 gram mjölk choklad


1 burk kondenserad mjölk

5 dl grädde

1 krm vaniljpulver


Pepparkakskolasås

1 dl grädde

1 tsk kakao

1 tsk pepparkakskrydda

2 msk sirap

2 msk socker

1 tsk vaniljsocker


200 gram choklad att doppa båtarna i

Ev garnering


Börja med att koka pepparkakskolasåsen.

Vispa ihop alla ingredienserna utom vaniljsocker i en kastrull.

Låt tjockna under omrörning.

Tillsätt vaniljsocker och låt svalna.


Smält chokladen till tacobåtarna.

Pensla insidan av båtarna med choklad.


Vispa grädden inte alltför hårt.

Tillsätt kondenserad mjölk och vaniljpulver.

Vispa lite till.

Rör försiktigt ner pepparkakskolasåsen.

Fyll upp båtarna med glasssmeten och ställ i frysen, 2-3 timmar gärna längre. ( jag fick lite glass över som jag frös in i en bunke)

Smält chokladen och doppa båtarna. 

Ställ in i frysen.

(null)



Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback