Lingonrutor

Lingonrutor är verkligen nostalgi för mig, när jag gick på grundskolan 1-6 var vi alltid ute och plockade lingon med skolan som sedan skolköket gjorde lingonsylt av. 

Vi fick alltid lite sylt så vi gjorde lingonrutor i klassen. 

(null)

Lingonrutor

Botten:

150 gram smör

1,5 dl socker

1 ägg

4,5 dl vetemjöl

1 msk bakpulver

2 dl lingonsylt


Topping:

50 gram smör

2 dl havregryn

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker. 


Gör botten först.

  • Vispa smör och socker fluffigt. 
  • Vispa ner ägget. 
  • Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smörblandningen. 
  • Tryck ut på plåt med bakplåtspapper. Ca 1 cm hög. 
  • Bred på sylten. 

Gör toppingen.

  • smält smöret
  • Rör ner resten av ingredienserna 
  • Bred över kakan. 

Grädda på 175 grader i ca 20 minuter. 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback