Saffransmunkar

Första advent och då är det adventsfika. Idag blev det saffransmunkar för oss. 

(null)

Saffransmunkar

0,5 gram saffran

1 isbit

25 gram jäst

75 gram smör i bitar

2,5 dl mjölk

1,5 dl socker

1 ägg

6-7 dl vetemjöl


Lägg saffranet med isbiten och låt stå i ca 40 minuter. 

Smula jästen och lös upp den med mjölken. 

Tillsätt smör saffran, socker och ägg. 

Tillsätt mjölet i omgångar, kör ca 10 minuter i assistent. 

Låt jäsa i 1,5 timme. 

Kavla ut till ca 1,5 - 2 cm och stansa ut till valfri figur (använd pepparkaksmått ) eller klassiska ringar. 

Låt i 30 minuter under bakduk. 

Fritera på ca 180 grader. En minut per sida brukar vara lagomt. 

Torka på papper och rulla i socker.

(null)



Kommentarer
Postat av: Annie

Jag har också varit sugen på att testa att göra saffransmunkar, få se om det blir av i år...

Svar: Ja det är inte alltid det finns tid att testa allt man vill
victoriajul.blogg.se

2020-12-01 @ 22:36:57
URL: http://www.varanlillajulvra.blogspot.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback