Julpyssel - Lera

Jag har länge tänkt göra egen lera och göra juldekorationer av. 

Det har inte blivit av förrän nu, jag har testat två sorters lera och än så länge har bara en blivit bra så jag tänkte dela med mig receptet på den. 

Jag uppskattar att leran enbart innehåller ingredienser som man ofta har hemma och då det enbart är ätbara ingredienser känns det bättre att låta barnen använda den också. 

(null)

Lera
1 dl salt
1 dl vatten
0,5 dl maizenamjöl 

Lägg alla ingredienser i en kastrull och värm under omrörning till det blir en fast deg. 
Knåda in mer maizenamjöl tills du fått en bra konsistens. 
Torka i ugnen på 175 grader tills figurerna torkat. 

(null)

Jag stansade ut mina figurer med pepparkaksmått. 

(null)



Kommentarer
Postat av: Sandra

Ungefär hur lång tid tar det i ugnen?☺️

Svar: Beror på hur tjocka de är men jag hade mina i 10-15 minuter
victoriajul.blogg.se

2019-09-19 @ 17:48:51
Postat av: Johanna

Det måste bli typ trolldeg, antar jag? Jättefina grejer! Vad använder du till God Jul?

Svar: Jag tycker den blev mycket smidigare än trolldeg, jag antar att det är maizena som gör det. Jag använde en stämpel till god jul.
victoriajul.blogg.se

2019-09-20 @ 07:32:26
URL: http://julenenligtjohanna.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback