Pensionärskaka med saffran

Jag har gjort en juligare version av pensionärskakan som även kallas sverigekaka. Jag har gjort en variant med saffran. 

(null)

Recept för den som önskar. 

Pensionärskaka med saffran

Kaka:

200 gram smör

0,5 gram saffran

3 dl socker

2 ägg

1,5 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver 


Fyllning:

125 gram smör

1 dl mjölk

4 tsk vaniljsocker


Ugn 175 grader varmluft 160 grader


Mortla saffran med lite av sockret.

Smält smöret och tillsätt saffranet, låt puttra lite. 

Vispa ägg och socker poröst. 

Tillsätt mjölk och smörblandningen. 

Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt. 

Häll i en smörad och kokosbröad form ca 24 cm. 

Grädda i nedre delen av ugnen i 40- 45 minuter. 

Medans kakan svalnar gör fyllningen. 

Smält smöret, tillsätt mjölk och vaniljsocker. Låt koka rejält i 3 minuter. 

Dela kakan i mitten och fördela fyllningen. 

Lägg ihop kakan och pudra med florsocker. 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback