Saffranshjärtan

(null)


Saffranshjärtan

  • 1/2 paket jäst
  • 100 gram smö
  • 3 dl mjölk
  • 0,5 gram saffran
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 1 krm salt
  • Ca 11 dl vetemjöl

Fyllning:

  • 150 gram rumsvarmt smör
  • 1,5 dl florsocker
  • 1 msk vaniljsocker

Pensla:

  • 1 ägg
  • Pärlsocker


Smält smöret och tillsätt saffran, lut puttra lite. 

Tillsätt mjölk och värm till 37 grader. 

Smula ner jästen och lös upp den med mjölkblandningen. 

Tillsätt övriga ingredienser. 

Låt jäst i 40 minuter. 

Rör under tiden ihop ingredienserna till fyllningen. 

Dela degen i 2 bitar och kavla ut till rektanglar. 

Bred på fyllningen och rulla ihop från båda kortsidor. 

Dela i bitar och lägg på en plåt. 

Låt jäsa i 30-40 min

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. 

Grädda på 250 grader i 6-8 minuter 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback