Julhysteri

Hur tänker ni kring det här med shoppingen runt jul ?

Varje år slår julhandeln nya rekord medan vi använder upp jordens resurser innan sommaren knappt börjat. 

Handlarna kör reor hela tiden, på fredag är det black friday men affärerna kör black week och idag har jag fått massvis med mejl om reor. För några dagar sedan kom singles day, ett nytt påfund som även det innebär reor. 

Jag tror att alla dessa reor uppmanar folk till att shoppa sånt de kanske inte skulle ha köpt, vi får ju ett tidsbegränsat erbjudande och då måste vi snabbt bestämma oss. Vilket jag tror leder till onödiga köp. 

Jag anser att vi måste börja shoppa mer hållbart, handla second hand eller saker med kvalitet. När det gäller julklappar så ger jag i år bort en sak till barnen som de verkligen önskar sig, sen får de kläder och annat de behöver och en bok, biobiljett eller nån upplevelse. 

(null)

Jag har nån julklapp till att köpa och har bestämt mig för vad det ska bli. Tänkte se på fredag om det finns till ett bättre pris då men jag kommer inte köpa något annat än det jag bestämt mig för. 

Shoppar ni på fredag eller bojkottar ni black friday ?

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag håller med dig. Förra året på Black Friday körde H&M ett ”luncherbjudande” med rätt bra rabatt som skulle gälla i två timmar. De hade en klocka som räknade ner. Då föll jag dit. I år bojkottar jag, för klimatets skull. Inte ens några behovssaker kommer jag att köpa utan jag kommer styra om eventuella inköp till en annan dag. Bara för att. Jag köpte inget på Singles day heller. Jag planerar att spendera rekordlite på julhandel i år.

Svar: Ja det är lätt att trilla dit. Jag har två julklappar jag tänkte handla men jag gör nog som dig där, jag tycker det blir så mycket med alla dessa mejl man får hela dagarna om alla erbjudanden, om jag väljer att inte handla kanske de slutar med detta jippo till slut. Jag handlade inte på singles day heller
victoriajul.blogg.se

2018-11-20 @ 21:36:35

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback