Toscakaka

Jag förknippar inte direkt toscakaka med julen men tosca påminner ju lite om mandelknäck. 



Kaka:

100 gram smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg och socker. 
Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det i äggsmeten. 
Rör ner mjölk och smör. 
Häll i en smord och ev bröad form. 
Grädda i 20 minuter under tiden som du gör toscasmeten. 

Toscasmet:
100 gram smör
1 dl socker
100 gram flagad mandel
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Blanda allt i en kastrull och värm försiktigt. 
Häll över kakan och grädda sedan i ytterligare 10-15 minuter. 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback