Kastrullbröd

När hösten kommer vill jag alltid fylla upp frysen. Idag gjorde jag kastrullbröd, enkelt att göra och gott. 


Kastrullbröd 

1,5 dl fiberhavregryn (använder Gyllenhammars )
2,5 dl vatten
1 tsk salt
50 gram smör
50 gram jäst
2,5 dl mjölk
0,5 dl ljus sirap
1 liter vetemjöl

Koka ihop havregryn, salt och vatten till en gröt i en stor kastrull.
Tillsätt smöret och rör tills det smält. 
Tillsätt mjölken. 
Smula jästen och tillsätt den, rör tills det löst sig. 
Rör ner sirapen. 
Rör ner mjölet, tillsätt lite i taget tills det blir en smidig deg. 
Låt jäsa i 45 minuter.
Gör till bollar och platta ut med handen.
(Jag gör 13 st) Nagga med gaffel. 
Låt jäsa i 45 minuter. 
Grädda i mitten av ugnen på 250 grader i 7 minuter tills de får fin färg. 



Kommentarer
Postat av: Emma - Magiska vinterland

Det lät som ett gott bröd, jag måste nästan prova att baka det någon gång. :)

Svar: Det blev gott tycker jag. Lite disk också eftersom man bara behöver en kastrull och en slev :)
victoriajul.blogg.se

2017-08-09 @ 11:00:09
URL: http://magiskavinterland.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback