Traditioner

När det kommer till julen gillar jag traditioner men jag är inte rädd för att byta ut sånt jag inte vill ha med eller göra eller helt enkelt bara hitta på nya för att det verkar vara en mysig grej. 

Sen jag fick barn har det blivit några nya traditioner som tex att vi ställer ut gröt till tomten kvällen innan julafton. 

En annan tradition vi har på julafton, som mamma startade när vi var små, är att efter vi ätit julmaten och medans vi väntar på tomten går vi ut och tänder tomtebloss. Det är jättemysigt och en tradition barnen tycker mycket om. 

När det kommer till julmaten så har vi en tradition som tillkommit på senare år och det är att vi alltid har något nytt på julbordet det kan t.ex. vara en ny sallad eller något vegetariskt alternativ. Vissa av dessa blir sedan ett stående inslag på julbordet som vegetariska köttbullar.




Hur gör ni med traditioner? Har ni samma varje år eller förnyar ni era traditioner ibland ?

Kommentarer
Postat av: Amandas jul

Det där med gröt till Tomten ska jag nog införa när barnen blivit lite äldre, låter mysigt!

Svar: Ja barnen pratar ofta om det. Tomten lämnade även ett Morgonpaket åt dom och de blev väldigt uppskattat
victoriajul.blogg.se

2015-09-08 @ 21:13:59
URL: http://amandasjul.blogg.se
Postat av: Annas Strålande Jul

Vad mysigt det låter med tomtebloss. Vi hade alltid det på nyårsafton och på julgransplundringen varje år när jag var liten. Jag tycker inte mycket om förändring när det gäller traditioner, och ännu mindre på julen, så jag vill oftast att allt ska vara såsom det alltid har varit. Dock har vissa saker fallit bort och andra kommit till genom åren, så visst går det att förändra. Ibland. ;)

Svar: Ja vissa saker går ju inte att fortsätta med heller så ibland måste man byta traditioner
victoriajul.blogg.se

2015-09-09 @ 06:35:20
URL: http://julstralandejul.blogspot.se
Postat av: Anette - En fin jul

Det blir ju mycket samma traditioner runt jul men jag gillar helt klart nya inslag också. Eftersom mina barn börjar bli vuxna får vi börja införa lite vuxentraditioner. Förra året gav jag och min man varandra varsin adventskalender, jag fick en från Body Shop och min man fick en ölkalender, kan bli en ny fin tradition hos oss :)

Svar: Ja det blir ju förändringar oavsett vad man tycker om det. När man får barn tex blir inte julen densamma fast den blir bättre.
victoriajul.blogg.se

2015-09-09 @ 07:47:46
URL: http://enfinjul.blogg.se
Postat av: Annie

Jag ÄLSKAR alla slags jultraditioner och jag vill för det mesta ha kvar de som vi alltid haft OCH införa nya också! Det är ju så mysigt att för en gångs skull veta exakt vad man kan se fram emot för härligt...:)

Svar: Jag håller med dig men ibland måste man ju av olika skäl skrota en tradition och gör det oftast inget för mig. Men vissa traditioner får man inte bryta för mig :)
victoriajul.blogg.se

2015-09-09 @ 10:26:40
URL: http://varanlillajulvra.blogspot.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback