Vaniljfyllda saffransprinsar

Igår passade jag på att använda saffransaromen som jag fått och knåpade ihop ett recept. Jag brukar vanligtvis inte börja med julbaket redan nu men eftersom vi snart ska ha lite glöggmingel tänkte jag baka något att bjuda på. 


Deg :
50 gram jäst
5 dl mjölk
100 gram rumstempererat smör
1 flaska saffransarom
1 burk kesella
1,5 dl vit sirap
0,5 tsk salt
Ca 16 dl vetemjöl

Fyllning:
200 gram rumsvarmt smör
1,75 dl florsocker
1,5 msk vaniljsocker 

1 ägg till att pensla

Socker och smör

Smula ner jästen i en degbunke. 
Rör ut jästen i mjölken. 
Tillsätt smöret i små kuber. 
Tillsätt saffran, kesella, sirap och salt. 
Tillsätt lite av mjölet i taget. 
Blanda degen i assistent i minst 15 minuter. 
Låt jäsa i minst 1 timme. 
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen. 
Kavla ut degen och gör fyrkanter. 
Lägg i lite fyllning och vik ihop degen. 
Lägg de med skarven neråt i en form. 
Låt jäsa i en timme. 
Pensla med uppvispat ägg. 
Grädda på 225 grader i ca 8 minuter. 
När de svalnat pensla med smält smör och doppa i socker. 



Kommentarer
Postat av: Amandas jul

Ser gott ut! Kör du på kall mjölk? Har hört att det ska vara godare men jag är lat och orkar inte vänta på så lång jästid ;)

Svar: Ja jag gör på kall mjölk, jag orkar alltid jäsa länge för jag gör alltid saker emellan.
victoriajul.blogg.se

2015-11-12 @ 13:25:24
URL: http://amandasjul.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback