Nyttiga bountybollar utan socker

Varje år brukar jag göra bountybollar till jul, men de flesta jag firar jul med gillar inte sötsaker eller äter inte godis alls vilket gör att det brukar bli mycket av de godiset jag gör blir över. I år har jag dock tänkt göra lite nyttigare godis och blev så glad när jag hittade ett recept på bountybollar som dessutom smakade väldigt bra och inte alls lika sött som det vanliga receptet jag brukar göra. Receptet har jag gjort om lite så det passar mig bättre.
 
 
Bountybollar
 2 dl färska dadlar utan kärna
1 dl kokosgrädde (endast det tjocka i burken som är överst)
200 gram riven kokos
1 tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)
150 gram 70% choklad
 
Lägg allt utom chokladen i en mixer eller matberedare och mixa till en jämn smet
Rulla till bollar och låt stå kallt.
Smält chokladen och temperera den gärna.
Doppa bollarna i chokladen och förvara de sedan i kylskåpet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina Eckerström

Åh mums. Dessa ska definitivt göras, tack för tipset :)
Men en fråga, kokosgrädde? Var hittar man det? Är ddet i mejeriet eller är det vid kokosmjölken?
Ha en fin dag!

Svar: Det är bredvid kokosmjölken. Går att använda kokosmjölk med, man tar bara det tjocka i burken
victoriajul.blogg.se

2014-11-20 @ 13:22:58
Postat av: Josefines jul

Vad gott det såg ut! Smakar det som bountychokladen man köper i afärren? :)

Svar: Jag tycker det smakar som bounty fast inte lika söt. Vill man ha den lite sötare kan man ju tillsätta stevia eller kanske lite honung
victoriajul.blogg.se

2014-11-20 @ 13:45:12
URL: http://www.nattstad.se/josefinesjul
Postat av: Anonym

Ser fram emot att få testa det

2016-07-25 @ 18:40:30

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback