Mariannetryffel

Igår gjorde jag lite julgodis och det blev bland annat en Mariannetryffel

Mariannetryffel.

30 st mariannekarameller
250 gram mörk choklad minst 70 %
1 dl vispgrädde
200 gram vitchoklad


1. Krossa Mariannekaramellerna fint, i en mortel eller med en kavel inslagna i en plastpåse. Se till att vara noggrann så att inga stora bitar blir kvar.

2. Värm grädden i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan. Finhacka choklad och rör ner i grädden. Tillsätt Mariannekrosset och rör tills allt är smält.

3. Låt blandningen svalna i en dryg timme i kylen. Forma sedan små bollar av chokladen och lägg in i frysen en kvart.

4. Smält vit choklad i vattenbad. Ta ut tryfflarna ur frysen och doppa dem i chokladen med hjälp av en gaffel. Låt torka och förvara sedan i kylskåp



Kommentarer
Postat av: Emmas Julblogg

Du är ute i god tid! De ser riktigt fina och glansiga ut - bra temperering! :)

Svar: Nja vi ska ha en glöggprovning i helgen så jag bakade till den =)
victoriajul.blogg.se

2014-11-12 @ 14:33:30
URL: http://emmasjulblogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback