Giftiga russin

Visste ni att flertalet russin innehåller mängder med gifter ?
Råd & Rön har gjort ett test av russin, de testade både smak och hur mycket bekämpningsmedel och gifter de innehåller. Den värsta förpackningen innehöll 15 stycken gifter och den var riktad till barn. 
Samtliga ekologiska russin var helt utan gifter. Den som fick bäst i deras test och var godast (och utan gifter) var Urtekrams russin. 

Jag har länge köpt ekologiska russin för jag vet att vindruvor, kaffe och bananer är det som besprutas värst. Jag använde Sunmaids ekologiska russin igår till lussebullarna och de var riktigt goda tycker jag, de var med i testet och innehåller därmed inga gifter. 

Vilka russin köper du?


Kommentarer
Postat av: Jul i fjällen

Ja, gifterna blir ju dessutom mer koncentrerade i russin eftersom de är torkade druvor... Jag köper oftast Saltå kvarns russin. De är mycket mjukare och godare än Sunmaid tycker jag :)

Svar: Har inte sett den sorten i min butik, vi kanske hade tur med Sunmaid då för de bar jätte mjuka och goda
victoriajul.blogg.se

2014-11-26 @ 09:02:48
URL: http://julifjallen.blogspot.se
Postat av: Ulrika

Vi tänker rätt lika när det gäller eko, tror jag. Såg tvålarna, jättefina! Beställer du schampo/balsam etc från iherb också? Erfarenheter av sidan/säljaren? Vet du några märken som är bra och säljs i butik i Sverige?
Ha ha, sorry, blev inte mkt jul i den kommentaren...

Ha en bea dag!

Svar: Jag beställer oftast bara handtvål därifrån. Balsam använder jag inte, jag köper rosenseriens schampoo finns på tex apotea. Har beställt från iherb flera gånger och det har aldrig varit ett problem. Dock är inte alla produkter naturliga där
victoriajul.blogg.se

2014-11-26 @ 09:34:15
URL: http://juljakten.wordpress.com
Postat av: Lina

Jag har faktiskt inte tänkt på det där när det gäller russin, även fast jag vet att vindruvor är starkt besprutade.. Så bra att du uppmärksammade det! Ska absolut tänka på det framöver :)

Svar: Det gäller ju även vin för de som dricker det.
victoriajul.blogg.se

2014-11-26 @ 11:25:00
URL: http://helbraflinga.blogg.se
Postat av: Anna

Bra info och synliggöra detta inför julen!! Tråkigt i testet var ju att saltås innehöll en del mögelgift (tror jag det var) vilket inte är så bra. Brukar köra på saltåkvarns, men får nog bli urtekrams iframtiden istället om vi hittar dem.

Svar: Ja det var ju tråkigt. Man vill ju ha giftfri mat
victoriajul.blogg.se

2014-11-26 @ 13:55:08
URL: http://www.annasjul.blogspot.com
Postat av: johanna

ja det är hemskt vad mycket gifter det finns i allt! jag har faktiskt, konstigt nog, inte tänkt på russin men det klart jag borde köpa dem ekologiska också. Vi köper bara ekologiska vindruvor, bananer och kaffe hemma.

Svar: Jag brukar köpa det mesta ekologisk i de fall det går.
victoriajul.blogg.se

2014-11-26 @ 15:23:18
URL: http://arildsdottir.blogg.se
Postat av: Leena

Jag uppmärksammade det där testet igår jag med, en del av de ekologiska innehöll däremot mögelgifter men var fria från bekämpningsmedel. Sun maids ekologiska har jag köpt hem nu för de hade bra resultat på båda

Svar: Ja jag såg det sedan. Såg en intervju med en kvinna från råd och rön och hon sa att de ekologiska inte hade några gifter. Så jag trodde på det hon sa
victoriajul.blogg.se

2014-11-27 @ 09:14:13
URL: http://memyfamily.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback