Årets spel 2014

Jag tycker att sällskapsspel hör till julen ochi min familj  brukar försöka införskaffa ett nytt spel varje år. När vi var mindre var det ofta någon som fick ett spel i julklapp och jag brukar försöka föra den traditionen vidare till mina barn och har faktiskt köpt varsitt spel åt de i julklapp. Jag brukar köpa en del begagnat då det är bra för både miljön och plånboken. 
Just därför tycker jag det är lite extra roligt med årets spel som de nu har  utsett och det är tre spel i kategorierna årets barnsspel, årets familjespel och årets vuxenspel som utses. 
 
Årets Barnspel 2014
 
Det magiska tornet
Juryns motivering lyder: "Det framgångsrika tyska paret Inka och Markus Brand, som numera tillsammans med sina två barn utvecklar nya spel som rönt stora framgångar både i Tyskland och internationellt.

Genom en sinnrikt konstruerad spelplan, där ett magiskt torn, där den tillfångatagna prinsessan kan befrias genom att sätta en nyckel i ett av sex nyckelhål, där nyckeln först göms och bara kan hittas av ett magnetiskt klick från en av spelarna, är detta ett fantasifullt och inte så lite strategiskt spel. Lätt att komma in i även för de små barnen.

Klart originellt och lite spännande att spelarna är i grupp mot den gäckande trollkarlen." (Leksaksbranchen)
 
Antal spelare: 2-4 stycken 
Ålder från 5 år
Pris 245 kronor.
 
 
Årets familjespel
 
La Boca
 
 
Juryns motivering: "

Markus och Inka Brand som inspirerats av stadsdelen La Boca i Buenos Aires, känt för sina färgglada byggnader.

Här handlar det om att bygga en skyline, eller enklare uttryckt på svenska, en horisont bestående av profiler och färger. Dessutom ska medlemmar i ett lag som bara ser horisonten från var sitt håll samarbeta på tid och se till att bygga med klossar så att horisonten ser ut som förlagan på kortet.

Utmanande för hela familjen, där det inte alls är givet att föräldrar är bättre än barnen. " (Leksaksbranchen)

Antal spelare: 3-6 stycken

Ålder från 8 år

Pris 295 kronor

 

Årets Vuxenspel

iKNOW

Juryns motivering: "

Ett frågespel utöver det vanliga. Mycket har hänt sedan Trivial Pursuit. Här är en elegant spelplan och minst lika eleganta tillbehör, spelpjäser och markörer. Genom ett sinnrikt system handlar det inte bara om att svara rätt på en fråga, inom fyra kategorier, utan också bestämma om du vill ha en ledtråd, jämföra med vad de andra spelarna svarar och vinna poäng genom att gissa hur lite eller mycket de andra vet.

Sinnrikt och underhållande! " /Leksaksbranchen)

Antal spelare: 2-6 stycken

Ålder från 15 år

Pris 379 kronor

I år tycker jag att alla tre spelen verkar roliga men tycker att La boca verkar roligt, då det är ett spel som hela familjen skulle kunna tycka om. I vår familj gillar vi frågespel så det skulle jag verkligen vilja testa.

 

Vad tycker ni om dessa spel?

Brukar ni spela spel under julen?

 

 

.Källa: http://www.leksaksbranschen.se/index.php/utmarkelser/arets-spel/arets-spel-2014

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn

Hej. tänkte bara tipsa om att jag har två tävlingar igång, en där du kan vinna en underbar snuttefilt från sojka design värde 199kr och en där du kan vinna ett par praktiska barnjeans från madetoplay värde 449kr! Perfekta julklappar om inte annat :) Du hittar tävlingarna i min blogg! Mvh Annika

Postat av: Maries strålande jul

Visst är det mysigt med riktig spel och inte bara de digitala. Till julen finns ju förhoppningsvis tid för spel och familjemys.

Svar: Jag är inte så förtjust i digitala spel det är så osocialt tycker jag. Tycker det är trevligt att samla familjen runt ett sällskapsspel
victoriajul.blogg.se

2014-11-10 @ 15:32:01
URL: http://julen.gladers.net

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback