Visste ni detta om julkort?

Visste ni att:

  • 1929 skickades ett julkort till hertigen av Windsor, det var gjort av ett riskorn. På kortet fanns en handmålad bild, adress och en julhälsning.
  • Traditionen att skicka julkort kommer från England, i Sverige blev det populärt i slutet av 1800-talet.
  • Världens största julkort skickades 1968. Det var 9600 meter långt och vägde 2 ton. Det skickades från amerikanska soldater tillägnad deras kamrater i Vietnamn.
  • 2009 skickades det nästan 40 miljoner julkort i Sverige.
Vårt julkort 2010
Jag tycker att julkort ska skickas med posten. Innan vi fick barn brukade jag pyssla egna men nu blir det alltid en bild på barnen vilket uppskattas mycket hos mottagarna av de kort vi skickar.
 
Skickar ni julkort? Köpta, egenproducerade eller bilder på barn, djur etc.?
 

 


Kommentarer
Postat av: Maries strålande jul

Jag gillar också riktiga julkort som skickas med posten. under många år scrappade jag egna julkort och fäste ett foto på barnen inuti. För två år sedan hann jag inte scrappa så många men då var det många som bara fick fotot i en neutral kortbas. Då vaer det många som saknade mina hemmagjorda kort. Förra året gjorde jag tvärtom, jag scrappade kort men hoppade över fotot på barnen, vår äldsta är ju tonåringar så de börjar kännas för gamla. Då blev det klagomål på att det saknade foto i korten, så jag har inte bestämt mig hur jag göra i år. Jag vill hursomhelst att det ska kännas roligt och inte som något måste att julkorten ska vara si eller så.

Svar: Kul idé med både scrappat kort och foto. Det kanske man ska försöka sig på om tiden finns
victoriajul.blogg.se

2013-09-19 @ 13:44:33
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Jonna

Så himla fin de där julkortet är på Tilda men alla era julkort bruka vara så superfina :)

Svar: Tack
victoriajul.blogg.se

2013-09-19 @ 13:44:41
URL: http://jonnaek.WordPress.com
Postat av: Maria

Ja klart det skall vara riktiga julkort med posten:)) Om jag hinner brukar jag göra egna, annars köper jag de som ser mysiga ut:)

Svar: Klart det ska vara egna
victoriajul.blogg.se

2013-09-19 @ 15:07:19
URL: http://www.gloggochpepparkakor.blogg.se
Postat av: Michelle

Härlig och lite småkul julfakta! :) .. jag brukar göra egna julkort och skicka! :)

Svar: Det är ju lite roligare att få hemmagjorda julkort tycker jag, fast det kan ju vara jobbigt att göra om man har många att skicka till
victoriajul.blogg.se

2013-09-19 @ 22:10:06
URL: http://mychristmasstory.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback