Lingonrutor

I eftermiddag jobbade jag några timmar så jag och barnen passade på och baka lite, det bland annat lingonrutor. Det kanske inte är något man bakar direkt till julen men jag tycker ändå att lingon är lite juligt så här kommer i alla fall receptet.
 
 
4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 msk bakpulver
150 gram smör
1 ägg
2 dl lingonsylt
Strössel: 50 gram smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl havregryn
 
1. Blanda mjöl, socker och bakpulver i en skål.
2. Tärna smöret och lägg ner det i skålen och blanda till en grynig massa.
3. Tillsätt ägget och blanda till en deg.
3. Tryck ut degen i en form med bakplåtspapper.
4. Bred ut lingonsylten på botten.
5. Smält smöret till strösslet.
6. Tillsätt de andra ingredienserna och strö ut på lingonsylten.
7. Grädda i 20 minuter på 200 grader.
8. Skär till rutor.
 
 

Kommentarer
Postat av: Kirsi

Lingonrutor... ooo så gott. Måste nog baka imorgon jag med =)

Svar: Ja de är väldigt goda
victoriajul.blogg.se

2013-09-14 @ 18:20:24
URL: http://julinorr.blogspot.se
Postat av: Liza

Men gud så god den ser ut! Klart att lingon är juligt! :D

Svar: Ja jag tycker också att lingon är juligt
victoriajul.blogg.se

2013-09-17 @ 10:24:01
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback