Sällskapsspel

 
Ni som känner mig eller följt mig ett tag vet att jag tycker att sällskapsspel hör julen till. Vi brukar alltid spela spel på julen och jag vill gärna ha ett nytt spel till jul, i år blir det två nya spel hos oss. Så i år ska vi spela Timeline och Matspelet.
 
 
 
Timeline, Årets vuxenspel 2012, har jag köpt från Lekmer och det kostade 169 kronor.
Det är ett snabbt och mycket roligt spel där det gäller att lägga in sina kort rätt i en tidslinje. Varje spelare har ett antal kort med händelser, upptäckter eller uppfinningar på hand och i tur och ordning spelas ett kort ut i taget. DÅ gäller det att gissa (eller veta) och lägga kortet rätt i tidslinjen. När kortet är lagt vänder man på det och ser vilket årtal det var - stämmer det får korter ligga kvar ihögen, annars dras ett nytt. Målet är att bli av med sina kort först.
 
Matspelet har jag fått från Middagshjälpen men det kostar ca 99:-
I blandade svårighetsgrader får du leta i kunskapens skafferi och svara på frågor i sex olika kategorier: mat från hela världen, ingredienser, mattraditioner, kökskunskap, smörgåsbord och gissa rätt.
 
Jag tänkte att jag skulle läsa i genom reglerna sedan så man slipper det vis jul. Blir nog en testrunda sedan så ni får höra vad jag tycker om de.
 
Spelar ni spel vid jul?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: johanna

Ja, vi brukar alltid spela en massa sällskapsspel i jul, speciellt i mellandagarna och så. Jag tokälskar spel och det gör min familj också :) Jag har dock inte testat något av dom där spelen, så du får gärna skriva vad du tycker om dom sen!

Svar: Jag ska testspela de med maken någon dag och sedan ska jag skriva vad jag tycker om de
victoriajul.blogg.se

2013-10-08 @ 12:59:15
URL: http://arildsdottir.blogg.se
Postat av: Emmas Jul

Vi spelar också massa spel, den försvunna diamanten, cluedo och geni! :)

Svar: Ja det är roligt med spel. Cluedo brukar vi också spela
victoriajul.blogg.se

2013-10-08 @ 16:09:16
URL: http://fames.se/emmasjul/
Postat av: Johanna

De vill jag också ha!

2013-10-08 @ 17:20:52
URL: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Nilli

Matspelet låter kul, för en matfantast som mig, men jag vet inte om jag vågar spela med sambon som jobbat som kock i över 10 år...

Svar: Samma här, maken är också kock.
victoriajul.blogg.se

2013-10-08 @ 18:04:20
URL: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Postat av: Hanna Karlsson

Vad kul med spel! Vi brukar spela då och då och inte speciellt vid jul.

Svar: Vi spelar lite då och då men alltid vid jul :)
victoriajul.blogg.se

2013-10-08 @ 20:27:15
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Josefine

Det är så kul med spel! Vi har också matspelet hemma. Det är helt okej, men är ju inte så bra på sådana frågor så kanske ingenting för mig, haha. :)

Svar: Är nog inte så roligt att spela med maken som är kock kan jag tänka mig =)
victoriajul.blogg.se

2013-10-09 @ 00:35:29
URL: http://tusenjuleljus.blogspot.com
Postat av: Elina

Det är ju så mysigt och roligt med sällskapsspel, dessvärre har jag en sambo som inte alls tycker det är lika kul så vi spelar allt för sällan :/

Svar: Min man är inte heller intresserad av sällskapsspel men jag spelar med barnen hemma och annars mina föräldrar och syskon
victoriajul.blogg.se

2013-10-09 @ 10:43:30
URL: http://www.volanen.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback