Sagor om julen

För ett tag sedan kom boken Sagor om julen hem till oss. Nu har jag och dottern hunnit läsa den.
 
"En juldoftande samling sagor, sånger, verser med alster av Astrid Lindgren, Sven Nordqvist, Ulf Stark, Mati Lepp, Pija Lindenbaum, Ulf Nilsson, Maria Jönsson, Gunilla Hansson, Carin Wirsén, Petter Lidbeck, Johan Unenge, Måns Gahrton m fl."
 
 
Boken innehåller många små sagor men även sånger och fina stämningsfulla bilder. Dottern tyckte det var en bra bok som hon gärna vill läsa igen.
Själv tycker jag att namnet är lite missvisande då jag antog att den bara skulle innehålla sagor och inga sånger. Det är en lättläst bok och man kan ju läsa en saga per kväll för barnen nu i jultider. Däremot tyckte jag att en del sagor inte var så passande, i en av sagorna så läser karaktären en bok där en försupen mamma dricker sprit och sedan tänder en cigarett och exploderar. Han testar detta på julafton på sin farfar efter att han har druckit brännvin. Detta kändes inte som en lämplig saga och jag kommer inte att läsa just den sagan igen. Men de andra sagorna kommer vi att läsa igen och sjunga sångerna.
 
Boken kostar 155:- på Bokus där du även kan provläsa boken. Jag tycker att boken är värd det priset då du får många sånger och sagor i samma bok.
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag gillar verkligen dessa söta böcker. Älskar sagan om tomten och pappan som bytte plats. Du vet de som krockade med varandra....
/P

Svar: Den sagan finns inte med i denna boken. Är det Snickarandersson och jultomten du tänkte på?
victoriajul.blogg.se

2013-11-11 @ 20:09:39
URL: http://dogladyn.blogg.se
Postat av: Linda / Candy Christmas

Nämen vilken knäpp julsaga... annars är ju såna samlignar bra. Vi brukar låna SAGOR om Vintern/hösten/våren till jobbet. Bra när man jobbar mot temat

Svar: Jag tycker den var bra förutom den sagan.
victoriajul.blogg.se

2013-11-11 @ 21:50:19
URL: http://www.candygirl.nu/candychristmas/
Postat av: Annas Strålande Jul

Vilken fin bok. Älskar omslaget. Skulle vara kul att se de andra illustrationerna också. :)

Svar: Kolla på Bokus där kan du provläsa boken och se några fler bilder
victoriajul.blogg.se

2013-11-11 @ 23:55:55
URL: http://julstralandejul.blogspot.com
Postat av: Anna Janson

Har funderat på att köpa den boken,låter som en mysig julbok. Ja förutom den där konstiga sagan då.

Sv ja ekologiska vindruvor är inte lätt att hitta. Brukar köpa när det finns. Bor ju i en lite större stad så brukar finnas ibland. Har du kollat om din lokala affär kan ta in? Ibland är affärer bättre än man tror på sånt!

Svar: Nej jag har inte frågat faktiskt men nu har vi fått en ny affär så jag tänkte kolla om de har.
victoriajul.blogg.se

2013-11-12 @ 06:34:59
URL: http://www.annasjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback