Saffransbutterkaka

Resultatet av dagens bakning blev detta. Det var lite svårt att få till en bra bild och jag ser nu att sonen verkar väldigt sugen på att ta sig en bit av kakan.
 
 
2 kakor:
50 gram jäst
5 dl mjölk
150 gram smör
2 kuvert saffran
1,5 dl socker
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
14 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gram rumsvarmt smör
200 gram riven mandelmassa
1 ägg
Pärlsocker och flagad mandel
Glasyr:
1,5 dl florsocker
1 msk vatten
 
* Smula jästen i en bunke.
* Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
* Tillsätt övriga ingredienser, tillsätt mjölet lite i taget.
* Arbeta till en smidig deg.
* Låt jäsa i minst 30 minuter.
* Kavla ut degen till ca 0,5 cm. Bred på smöret och strö på mandelmassan.
* Rulla ihop den och skär i 4 cm tjocka skivor.
* Lägg i två smorda formar
* Pensla med ägg och strö på pärlsocker och flagad mandel.
* Låt jäsa i 30 minuter.
* Grädda på 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter.
* Blanda glasyren och häll på det på den kalla kakan innan servering.
 

Kommentarer
Postat av: Caroline Bloggen Julmysigt

farligt att läsa sånt här =D
Blir ju bara sååååå sugen.
Ser supergod ut.

Svar: Jag hoppas den är god också.
victoriajul.blogg.se

2013-11-08 @ 20:27:57
URL: http://julmysigt.blogspot.se/
Postat av: Amelie

Herrejösses vad den ser god ut! :)

Svar: Hoppas den är god också :)
victoriajul.blogg.se

2013-11-08 @ 20:36:55
Postat av: Liza

Men gud vad god den ser ut!! Riktigt saftig!

Svar: Den blev väldigt god också!
victoriajul.blogg.se

2013-11-11 @ 09:25:38
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback