Knäckehjärtan och vaniljsocker

Igår efter att jag hämtat barnen från förskolan drog vi igång och bakade. Vi ska som sagt ha en glöggprovning här imorgon och jag tänkte ha något att bjuda på, hade velat göra mycket mera men det finns inte tid till det tyvärr. I går gjorde jag och dottern lite bröd vi testade Frukostpepparkakor och sedan gjorde vi knäckehjärtan. Eller rättare sagt gjorde jag hjärtan och dottern gick loss på alla pepparkaksformar vi har.
 
 
Jag använde mig av Morbergs recept på knäckebröd men måste säga att det receptet jag brukar göra är godare. När jag städade i köket hittade jag en vaniljstång så jag testade att göra eget vaniljsocker med den.
 
Eftersom man i jultider ibland använder vaniljstänger ska jag ge er ett tips, efter att man kokat upp sin vaniljstången kan man bara skölja av den och sedan torka den. Efter det lägger du den i en burk med socker och låter den stå någon dag. Sedan mixar du alltihop och så har du gjort eget vaniljsocker.
 
Just nu snöar det lite pudersnö ute men det märks knappt förhoppningsvis kommer det mer under dagen. Just nu håller vi på att baka en butterkaka med saffran i.
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza

Men gud så goda knäckehjärtanen såg ut! Så himla sött att göra minivarianter av dom!

Svar: Tyckte det var lite roligare idé att servera på glöggprovningen vi skulle ha än bara vanligt knäcke. Barnen tyckte de var jätteroliga att göra och äta
victoriajul.blogg.se

2013-11-08 @ 09:38:01
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Elin - Livat på torpet

Smart tips med vaniljsockret!! Lät ju till och med som något jag skulle klara av :)

Blev lite ändrat i bakningen. Blir pepparkaksfudge och choklad-lakritskola. Förhoppningsvis. Men det ska jag nog klara av :)

ses imorgon!

Svar: Låter gott det med. Ja testa att göra vaniljsockret, jätte lätt.Blir trevligt att träffas imorgon
victoriajul.blogg.se

2013-11-08 @ 14:28:54
URL: http://www.elinteg
Postat av: Erika

Va mysigt att göra små hjärtknäckebröd, det ska jag testa till jul. En inspirerande blogg :)

Svar: Vad kul att du gillar bloggen. Knäckebröden uppskattades väldigt mycket av barnen
victoriajul.blogg.se

2013-11-09 @ 12:34:06
URL: http://blogg.taktilastunder.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback