Chokladpraliner

I helgen testade jag att göra chokladpraliner för första gången. Eftersom jag aldrig tidigare testat detta  så använde jag min av tips och recept från Erica.
 
Hjärtformen finns att köpa hos Tårtdecor för 29:-
Jag använde mig av mörk non temp choklad, vilket går snabbare då man inte behöver temperera den och dessutom var den väldigt god.
Att göra egna praliner är mycket enklare än jag trodde men det är lite pilligt då man först ska gjuta skalen, göra en fyllning och sedan fylla sina skal. Därefter ska man göra en chokladbotten på dem.
 
Formarna som jag fick hem var toppen bra, pralinerna var lätta att ta ur och resultatet blev bra trots att jag inte är så kunnig på detta. Hjärtformarna är lite mindre så det ryms inte så mycket fyllning i dom, men det är ju gott om det blir mycket choklad också tycker jag.
 
Alladinform även den från Tårtdecor och kostar 29 :-
 
Chokladformar och chokladen är sponsrade av Tårtdecor.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena - amelia.se

Hej Victoria! kom på att jag inte skickat mina Londontips till dig.
Här kommer lite länkar:
http://hellysjul.blogspot.se/2011/11/tva-londonfavoriter.html
http://hellysjul.blogspot.se/2011/11/forsta-glimten-fran-london.html

Trodde jag hade skrivit mer men de tips jag har är att prmenera och titta i alla skyltfönster. Det är SÅ MYCKET JUL i deras dekorationer. Besök varuhusens matavdelningar och köp på dig en massa! Allt från teer till chutneys: de har så många härliga julprodukter och det är fina förpackningar.
Jamie Oliver har en butik/restaurang/skola i notting hill som hade roliga och fina varor. Den rekommenderar jag en tripp till.
Lycklig resa!!

Svar: Tack så mycket för alla tips.
victoriajul.blogg.se

2013-11-18 @ 13:35:50
URL: http://blogg.amelia.se/hemmamedhelena
Postat av: Linda

Hej!

Jag heter Linda Axelsson och är journalist på Östgöta Correspondenten i Linköping. Jag ska göra en serie inför jul och är på jakt efter en julbloggare att porträttera. Personen ska vara aktiv i sitt bloggande och bo i västra Östergötland, det vill säga i området kring Linköping, Motala, Vadstena, Mjölby, Ödeshög. Skulle du känna till någon sådan så får du mer än gärna tipsa mig. Jag har mejladress: [email protected] och mobil: 0708-280 560.

Solsken
//Linda

Svar: Tyvärr har jag ingen koll på vart de andra bloggarna bor. men jag vet att det var någon av de andra julbloggarna som hade gjort en lista med vart bloggarna bor. Har du inte kollat på julbloggar.se kan du göra det för där finns många julbloggar samlade
victoriajul.blogg.se

2013-11-18 @ 15:59:42
Postat av: Julpussar

Hjärtpralinerna var verkligen superfina!

Svar: Jag håller med dig
victoriajul.blogg.se

2013-11-19 @ 08:15:03
URL: http://www.julpussar.wordpress.com
Postat av: Liza

Jag ska också prova att göra praliner av Tartdecors non temp-choklad idag! Verkar så himla mycket smidigare än att temperera! Så kul att se dina fina praliner! Dom ser himla goda ut!

Svar: Ja det var väldigt smidigt. Och jag tyckte det var en god choklad också
victoriajul.blogg.se

2013-11-19 @ 09:28:32
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback