Ska du göra knäck?

Hur många grader man ska koka knäcken till beror på hur man vill ha sin knäck.
 
Vid 122 grader blir knäcken ganska mjuk.
Om du kokar den till 125 grader får du en seg knäck utan hård yta.
Mellan 126 - 130 grader får du en segare och lite hård knäck
130-145 grader blirknäcken hård kola som är lite seg i mitten.
Föredrar du knäcken hård som karamell ska den kokas till 150-160 grader.
 
Tips på smaksättning:
 
Polkaknäck: 1/2 dl polkagrisar
Lakritskknäck: 10 st turkiska peppar eller 2 msk lakritspulver
Kaffeknäck: 1 tsk snabbkaffe
Jordnötsknäck: 1/2-1 dl jordnötter
Pepparkaksknäck: 1 tsk pepparkakskrydda
Limeknäck: Skal av 3 lime
Apelsinknäck: Skal av en apelsin
Chokladknäck: 2 msk kakao
Kanelknäck: 1,5 tsk kanel
Ingefärsknäck: 1,5 tsk ingefära
Saffransknäck: 1 pkt saffran
Citronknäck: Skal av 1 citron
Kokosknäck: 1 dl kokos
Mandelknäck: 1/2-1 dl hackade mandlar
Vaniljknäck: 1 msk vaniljsocker
Kardemummaknäck: 2 tsk malen kardemumma
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Den här länken sparar jag, riktigt bra info :)

Svar: Vad kul att du gillade den
victoriajul.blogg.se

2013-12-15 @ 16:04:07
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Maries strålande jul

Oj vad många förslag!

Svar: Ja det finns nog ännu fler också
victoriajul.blogg.se

2013-12-15 @ 20:58:44
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Linda / CandyChristmas

Vi kör på hederliga kulprovet - och det brukar bli bra. nästan alltid. I år blev dom perfekta. Både dom med pistagenötter och lime och dom vanliga.

Svar: Ja kulprovet går ju det med
victoriajul.blogg.se

2013-12-15 @ 21:27:10
URL: http://www.candygirl.nu/
Postat av: Johanna

Funderar på vilka sorter jag ska göra i år? Förra året testade jag ingefära och lakrits. Jag är lite sugen på att testa citron i år. Jag ska inte göra dem förrän till helgen, så jag hinner förhoppningsvis bestämma mig!

Svar: Ja citron låter ju väldigt gott, jag testade lakrits i år. Jag brukar inte göra knäck den brukar min pappa alltid göra
victoriajul.blogg.se

2013-12-15 @ 21:47:30
URL: http://johannasjulblogg.blogspot.com
Postat av: Julpussar

Mycket bra temperaturlista! Jag gör alltid både kola och knäck med en termometer i smeten!

Svar: Ja det gör jag också
victoriajul.blogg.se

2013-12-16 @ 15:05:31
URL: http://www.julpussar.wordpress.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback