Ljus


För mig är det ett måste med tända ljus både till jul och under hösten. Men hur ska man göra för att välja bra ljus? De ljusen man köper innehåller stearin, paraffin, bixax eller soja och vilket av dessa ska man då välja ? Jo det ska vi ta reda på här och nu.
 
 Paraffin
- Är en fossiloljeprodukt, som när den eldas bildar koldioxid som påverkar klimatet.
- Studier visar också att små mängder av toulen och bensen, som kan ge både astma och cancer.
+ De billigaste ljusen.
 
Stearin
+ Består av förnyelsebara råvaror. Stearin utvinns ur animaliska eller vegetabiliska fetter.
+ De luktar mycket godare.
- Kan innehålla palmolja (finns i massa olika saker) för att få fram palmolja skövlas regnskog för att kunna odla palmer.
 
Bivax
+Blir över från bikupan efter man utvunnit honungen.
 
Soja vax
+ Gjord av sojaolja, är naturligt och nedbrytbart
 .
 
Vad är då bäst för miljön?
Ja det allra bästa för miljön är ju ljus tillverkade av sojavax eller bivax, men även stearin om de inte innehåller palmolja. Välj Svanen märkta eller ljus märkta med RSPO. Tänk på att återvinna metallkoppen från värmeljusen, de ska sorteras som metallförpackningar på återvinningsstationen.
 
De allra flesta värmeljusen innehåller paraffin, det kan vara lite knepigare att hitta åt värmeljus gjorda av stearin, Liljeholmens värmeljus innehåller inte palmolja, de finns i Icas sortiment och även på Clas Ohlson.
 
När det gäller vanliga långa ljus är det ju betydligt mer vanligt att hitta de som är gjorda av stearin.
 
Blockljus var det inte heller lätt att hitta i stearin. Men jag hittade ett företag som heter Dlight som säljer bla. blockljus
 
Om ni är intresserade av sojavaxljusen hittar ni dom här, dom är ekologiska också.
 
 
 
I år kommer det då inte bli några paraffinljus hemma hos oss.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie - Labradorägare & Fototoka

Ja jag har också ljus tända jämt på hösten, ett måste =D

2012-09-10 @ 12:43:01
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Stockholmsjul

Intressant läsning! Sojaljus hade jag aldrig hört talas om tidigare. Vi försöker välja ljus som har svanen märkning på men just med värmeljus, som du säger, så är det svårt!

2012-09-10 @ 16:40:38
URL: http://stockholmsjul.blogg.se
Postat av: Sanna

Ja du det är inte lätt att försöka vara en miljövän:/ Tyvärr kan jag meddela att även soja är rätt så kasst ur miljösynpunkt. Även där skövlar man regnskogar, använder mycket miljögifter och dessutom är nästan all soja som odlas genmodifierad. Men visst, ska jag använda soja blir det som ljus, det är inget jag frivilligt skulle äta trots att det framställs som värsta hälsomaten...

2012-09-10 @ 17:00:40
URL: http://sannasjul.blogspot.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Mycket klokt och tänkvärt inlägg. Har lärt mig en del nya saker idag som jag definitivt ska tänka på nästa gång jag shoppar ljus. Visste inte ens att det fanns stearinvärmeljus.

Svårt med blockljus i stearin dock. Jag gjorde en del ljus själv när jag var yngre, men gjorde man helt i stearin hade de en tendens att spricka...

2012-09-10 @ 21:07:55
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: leena

Vad kul att du skrev sådan här information :-)
Men man ska också komma ihåg att plocka loss den lilla grejen son veken sitter fast i på värmeljusen för annars kan de inte återvinnas ordentligt då de använder magnet vid sorteringen. Detta har jag fått veta av en kvinna som jobbar på Gästrike återvinnare som informatör.

2012-09-11 @ 07:49:12
Postat av: Eleonore- vinn familjekalender!

Åh härligt med en julblogg som redan är igång :)

2012-09-11 @ 08:42:36
URL: http://fikamed.wordpress.com
Postat av: Annas Jul

Bra med tips om hur man gör sin jul miljövänligare! Håller med om att det ibland kan vara svårt att hitta ljus som ej innehåller parafin eller palmolja, men skam den som ger sig! Det går att hitta utan!

2012-09-11 @ 12:08:41
URL: http://www.annasjul.blogspot.com
Postat av: Thorgun

Bra information, sådant behöver vi mer av!
Jag har i flera år nu försökt att ENBART köpa ren stearin. Och kommit på det bästa sättet för mig....
Med ett par års mellanrum tar jag en semestertur ned till Oskarshamn, går in på Liljeholmens fabriksbutik och köper med mig ett par stora kartonger med ljus. Blockljus, kronljus och värmeljus. De har ALLT! Och mycket billigare än i butiken. Och här kan du även köpa så kallade kyrkoljus, STORA, LÅNGA, Vackra. Nu kan ju alla inte vara så knäppa som jag,,, men kom ihåg möjligheten när någon i bekantskapskretsen har vägarna förbi.
God Jul ;)

2012-09-11 @ 18:02:41
URL: http://julblogg.wordpress.com/
Postat av: Jul i laloland

Tänkte på ditt inlägg idag när jag och sambon pratade ljusköp - BRA INLÄGG!!!!!!!!!!!!!

2012-09-16 @ 21:23:20
URL: http://julilaloland.blogspot.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback