Miljövänlig städning

Så här innan jul vet jag att det är många som brukar storstäda och jag är en av dom. Så nu tänkte jag komma med lite miljövänliga städtips.
 
Golven: Vatten och såpa fungerar alldeles utmärkt, dessutom luktar det gott.
 
Fönster och speglar: Vatten och miljövänligt diskmedel, lätt och enkelt.
 
Bränt i ugnen: Smörj in ugnen med koncentrerad såpa och värm till 100 grader. Låt svalna och tvätta ur med en svamp. 
 
Mikrovågsugn:Ställ in en kopp vatten med pressad citron, värm på full effekt en minut. Nu är det enkelt att torka bort matrester och stänk. Plus att det luktar gott!
 
Disktrasan: Tvätta i tvättmaskinen eller koka den med lite diskmedel en gång i veckan så håller den sig fräsch längre.
 
Spisen: Bli av med ingrodd smuts genom att hälla på ättika och sedan strö över rikligt med bakpulver. Låt det bubbla och fräsa ett tag, rengör därefter med en trasa och ljummet vatten.
 
Rengöra duschdraperi:Blanda vatten och såpa i en sprayflaska och spraya efter varje dusch så håller det sig fräscht.
 
Rensa rör:Spola med kokande vatten och 1/4 kopp bakpulver och 50 ml vinäger.
 
Rengöra badkar:Dela en citron och strö på salt och gnid på smutsen.
 
Rengöring av toaletten: Strö en påse citronsyra i toaletten. Låt stå i en kvart och gör sedan rent.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Patrik

Hej!

Jag ”gissar” att du gillar julen... :) … så jag tänkte bara informera om att det i år finns en julkalender producerad oberoende av SVT.

Jag har varit med och gjort den, och kalendern kommer du hitta på www.24dagar.se.

Om du tycker det verkar intressant så får du gärna tipsa dina läsare, andra julälskare i din närhet, barn, föräldrar... Ja, alla som kan tänkas vara intresserade. :)

Hoppas du tycker det verkar intressant. Ha det fint! :)

Svar: Ja jag älskar julen. Ska genast kolla in kalendern
victoriajul.blogg.se

2012-11-28 @ 10:55:56
URL: http://www.24dagar.se
Postat av: Liza

Vilka bra husmors-tips! Har sparat dina tips nu inför nästa storstädning! :)

Svar: Vad kul att du gillade dom!
victoriajul.blogg.se

2012-11-29 @ 08:49:25
URL: http://www.christmasmagic.blogg.se
Postat av: Ida

Tack för alla tips!
Har också sparat ner listan =)

Svar: Vad kul att du gillade dom
victoriajul.blogg.se

2012-11-30 @ 10:07:07
URL: http://vintersaga.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback