Lussekatter

Nu antar jag att alla redan bakat sina lussekatter, men av någon anledning blev inte mina lussekatter som dom brukar så då gjorde jag en ny sats med ett annat recept bara för skojs skull i måndags. Tycker att de blev väldigt bra. Hittade receptet i Hembakat och de hette faktiskt Dom bästa lussekatterna. Tänkte dela med mig av receptet mest bara för att jag ska komma ihåg det till nästa år.
 
50 gram jäst
200 gram smör
5 dl mjölk
2 pkt saffran
2 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
1 kg vetemjöl ( 16-17 dl)
 
  • Smula jästen i en bunke.
  • Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
  • Häll över jästen och rör tills jästen löst sig.
  • Stöt saffran med lite socker, Blanda ner det i degvätskan tillsamans med socker och salt.
  • Vispa ner ägget och tillsätt lite mjöl i taget.
  • Täck över degen och låt jäsa i 1 timme.
  • Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till lussekatter.
  • Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 45 minuter.
  • Pensla med mjölk eller uppvispat ägg.
  • Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 8 minuter
     

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helly

Smarriga katter. Jag använder recept med kvarg. Har aldrig testat att ha ägg i smeten, spännande.

Svar: Jag brukar alltid ha kvarg i mina lussekatter men jag hade ingen så då testade jag ett annat recept
victoriajul.blogg.se

2012-12-14 @ 10:14:55
URL: http://blogg.amelia.se/julhoshelena/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback