Knäckt?

Hur många grader man ska koka knäcken till beror på hur man vill ha sin knäck.
 
Vid 122 grader blir knäcken ganska mjuk.
Om du kokar den till 125 grader får du en seg knäck utan hård yta.
Mellan 126 - 130 grader får du en segare och lite hård knäck
130-145 grader blirknäcken hård kola som är lite seg i mitten.
Föredrar du knäcken hård som karamell ska den kokas till 150-160 grader.
 
Tips på smaksättning:
 
Polkaknäck: 1/2 dl polkagrisar
Lakritskknäck: 10 st turkiska peppar
Kaffeknäck: 1 tsk snabbkaffe
Jordnötsknäck: 1/2-1 dl jordnötter
Pepparkaksknäck: 1 tsk pepparkakskrydda
Limeknäck: Skal av 3 lime
Apelsinknäck: Skal av en apelsin
Chokladknäck: 2 msk kakao
Kanelknäck: 1,5 tsk kanel
Ingefärsknäck: 1,5 tsk ingefära
Saffransknäck: 1 pkt saffran
Citronknäck: Skal av 1 citron
Kokosknäck: 1 dl kokos
Mandelknäck: 1/2-1 dl hackade mandlar
 
Har ni fler förslag? Säg gärna till så skriver jag in dom också!
 

Kommentarer
Postat av: Emma Julmust

Har en tävling just nu där man kan vinna 3 backar med apotekarnes julmust lagom till julafton! :}

http://julmust.blogg.se/2012/december/tavling-vinn-3-backar-med-apotekarnes-julmust.html

2012-12-14 @ 14:13:52
URL: http://julmust.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback