Gräddkola

3 dl vispgrädde
50 gram smör
3 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
1,5 msk vaniljsocker
 
  • Blanda grädde, smör, socker, sirap och vaniljsocker i kastrull. Smält på högsta värme under omrörning.
  • Koka på medelhögvärme 5-15 minuter utan att röra om.
  • När smeten börjar tjockna ska man röra i botten så den inte bränner fast, koka sedan 5 - 60 minuter beroende på kastrull.Du kan även använda termomter och den ska då visa 120-125 grader om du vill ha en mjuk-seg kola. Vill du ha en hårdare kola ska du koka till 130 grader.
  • Häll upp smeten i en form ca 16 x 20 cm.
  • Låt stelna i rumstemperatur och skär i bitar och lägg i papper.
Det fina pappret kommer från Tartdecor, perfekt att använda till kola då jag tycker det är så jobbigt att klippa papper själv. Detta kommer jag definitivt att köpa till nästa års kola.

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback