Lutendrank

Gustav Vasa beställde hem dyrt vin från Europa men ibland hände det att det gick hål på tunnorna och det kom in luft. Vinet blev då förstört, men Gustav Vasa som inte ville slänga bort vinet skickade ner det till kökspersonalen som kokade upp vinet och kryddade det med kardemumma, ingefäära, kanel, muskot och sötade det med honung (man kunde dricka det med mjölk). Så skapades Lutendrank och det är föregångaren till dagens glögg.

Lutendrank finns att beställa på Systembolaget. Årets Lutendrank är en stark bärvinsglögg framställd av svenska lingon och blåbär som spetsas med sju års eklagrad Vinars.

Priset ligger på 195 kronor per flaska och det finns 2000 flaskor.


Jag gillar den fina flaskan.


Kommentarer
Postat av: FruOlsson ♥ MammaTillTre

Sv; Nej fy, det är det värsta som finns! Stackars barn, o sen när man heller inte kan hjälpa till att ta bort smärtan, det är hemskt alltså :(



Kram

2011-10-26 @ 16:06:16
URL: http://mrslindaolsson.blogg.se/
Postat av: Emma - 24 december

Men oj, detta hade jag ingen aning om! Det lät väldigt spännande, känns om nåt jag bara måste testa. Har du smakat det någon gång? Isåfall, vad tyckte du? =)

2011-10-27 @ 15:13:04
URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback