Jultidningar

I början av 1900-talet började jultidningar med namn som Julkvällen, Julstämning och Smålänningens jul att säljas.

Julstämning brukar oegentligt kallas världens äldsta jultidning. Den kom ut för första gången 1906 och blev omedelbart en succé med nära 100 000 exemplar sålda. Det som lockade och blev ett signum för tidningen var de fina konstplanscherna av kända konstnärer. Julstämning lever fortfarande och jubileumsnumret 2006 gavs ut i 50 000 exemplar.

I Sverige finns det tre sorters jultidnings förlag:
Semic Jultidningsförlaget, startade redan 1906
Bra Förlag
Fem förlag
.
Sen finns det ju en variant av jultidningar som är Panda (som säljer panda saker till förmån för WWF)



Kommentarer
Postat av: Hanneles julparadis

Jultidningar har ändrat utseende idag...

2011-11-01 @ 18:58:42
URL: http://hannelestraditioner.blogspot.com/
Postat av: Helena - Hellys Jul

Det ät nått lite rörande över hela fenomenet jultidningar. Var det att folk skulle läsa under sin ledighet.

2011-11-01 @ 20:29:58
URL: http://hellysjul.blogspot.com
Postat av: Marie/Underbara Juletid

Man blir lite sentimental när man tänker på jultidningar, när man själv sålde och tittade på alla premierna. Fast jag sålde bara till släkten, likaså har mian barn gjort de åren som de har sålt.

2011-11-01 @ 22:06:20
URL: http://julen.gladers.net

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback