Vaniljkola

Ja jag skulle ju inte gör nåt mer julgodis, men jag hade lite grädde som höll på att bli gammal plus att jag hade en halv vaniljstång över efter Hallon-& chokladtryffeln så då passade jag på att göra en vaniljkola.


                                               2 dl vispgrädde
                                               1 dl ljus sirap
                                               3 dl socker
                                               100 gram smör
                                               ½ vaniljstång

* Lägg bakplåtspapper i en form som är ca 20x30 cm.

* Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.

* Lägg vaniljstång, fröna och resten av ingredienserna i en kastrull.

* Låt koka upp upp och koka långsamt ihop smeten i ca 15-20 minuter.

* Smeten är klar när termometern visar 121 grader, eller tills den klarar kulprov.



* Ta upp vaniljstången.

* Häll upp smeten i formen.

* Ställ formen svalt i ca 30 minuter och skär sedan i bitar.

* Slå in i cellofan eller bakplåtspapper.


Kommentarer
Postat av: JulGnistan

Mmm, det lät ju jättegott! Smidigt också när man har lite grejer "över" också.

2011-12-23 @ 14:55:10
URL: http://julgnistan.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback