Tomten

Förebilden till vår tomte är Sankt Nikolaus, en biskop som levde på 300-talet som helgonförklarades för sin givmildhet. S:t Nikolaus är skyddshelgon för barn, sjömän, fiskare, de falskt anklagade, pantbanker, tjuvar som ångrat sig samt många städer. Han avbildas vanligen iförd röd biskopsdräkt, ofta med detaljer i vitt och grönt.

Den svenska jultomten sägs ha skapats av Jenny Nyström som en hybrid mellan Sankt Nikolaus, julbocken och gårdstomten.
I svenska borgerliga hem på 1800-talet gick presentutdelningen till ungefär som den ofta gör idag. Skillnaden var att den mystiske gästen, med mask för ansiktet, från början föreställde en julbock.


Sankt Nikolaus


Kommentarer
Postat av: JulGnistan

Minns att det nånstans i världen var så att man la julklappen på trappen och knackade på dennes dörr och sprang iväg för att inte visa sig. Jag minns dock inte i vilket land det hände, men jag tyckte det lät lite .. kul och mystiskt. :)

2011-12-23 @ 14:56:46
URL: http://julgnistan.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback