Saffrans bullar

Jag testade ett nytt recept på lussekatter i år som jag tänkte dela med mig av.

Deg 1

5 dl mjölk
75g jäst
1 dl socker
12 dl vetemjöl
1g saffran (tycker det var lite lite så jag skulle nog ta 3-4 påsar)

Deg 2

4 dl mjölk
2 dl socker
300g rumsvarmt smör
6 äggulor
en nypa salt
2 l vetemjöl
ägg att pensla med

* Värm mjölken till den första degen fingervarm och häll den i en bunke/degblandare.

* Blanda ner jäst, socker, mjöl och saffran.

* Knåda degen i minst 5 minuter. Låt jäsa i 1 timme.

* Värm mjölken till den andra degen fingervarm. Häll mjölk, socker, smör, äggulor, salt och mjöl i bunken.

* Arbeta samman de båda degarna i minst 10 minuter. Låt jäsa 1½ timme.

* Häll ut degen på mjölat bakbord och forma lussebullar.

* Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper.

* Sätt ugnen på 175 grader.

* Låt bullarna jäsa i 30 minuter.

* Pensla med uppvispat ägg.

* Grädda i 8-12 minuter beroende på storlek och ugn.


Kommentarer
Postat av: Helena - Hellys Jul

Oj, det måste ha blivit en hel massa bullar!!?

Sedan jag upptäckte Kesellas kvarg är jag helt såld. Blir så enormt saftiga bullar.

Var du nöjd med resultatet?

2011-12-06 @ 10:18:23
URL: http://hellysjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback