Julstjärnans dag

Idag är det julstjärnans dag, jag hade ingen aning om det förrän jag såg Nyhetsmorgon igår där dom nämnde det.

I USA ger man enligt traditionen varandra julstjärnor denna dag; en sed som blir mer och mer förekommande även i Europa där den celebreras i 16 länder. Stjärnan ska symboliskt hjälpa till att ordna upp allting inför julen genom att skapa harmoni och förmedla fred.



Bilden har jag lånat Här

Skötsel

Julstjärnor är extremt känsliga för kyla, blir det under 15 grader ramlar bladen av. Den ska stå ljust och soligt. Jorden ska helst vara något fuktig hela tiden under blomningen. Den behöver ingen näring om man inte sparar den efter julens slut. När de röda högbladen faller av går växten in i en viloperiod. Under denna tid ska den stå svalt och vattnas mer sparsamt. Efter viloperioden skärs den tillbaka och omplanteras. Plantan kommer då skjuta nya skott. Av dessa sparas tre eller fyra, resten avlägsnas. De sparade skotten toppas sen i augusti, varefter en ny kortdagsperiod inleds i oktober.


Kommentarer
Postat av: anna-karin

hej jag betsällde tapeterna från behangwereld.nl.. den sidan är på nederländska eller vad det nu heter men man kan göra ordrar via mail också och då kan man ta det på engelska om du inte är så duktig på språket =)

god jul

2011-12-12 @ 10:48:12
URL: http://softisanna.blogg.se/forstaforsoket
Postat av: Helena - Hellys Jul

hade ingen aning om att det fanns en julstjärnansdag. Vad sött. Tyvärr är den blomman ingen favorit för mig. Den är ju egentligen fin och enormt julig men jag ser bara framför mig bilden av den nångång i februari när alla röda blad är borta och den är lite torkad. Usch vad tråkig jag är...

2011-12-12 @ 19:05:42
URL: http://hellysjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback