Hallon- & chokladtryffel

Såg Leilas söta jul och testade att göra hennes hallon-& choklad tryffel, perfekt eftersom jag hade plockat lite hallon på våra hallonbuskar . Detta godis är inte så sött och det är ju nästan nyttig, eftersom mörk choklad innehåller mycket nyttiga saker.

                                             150 gram hallon
                                             2 msk flytande honung
                                             0,5 st vaniljstång
                                             230 gram mörk choklad 70%
                                             60 gram mjukt smör
                                             Kakao att rulla i

* Mixa hallonen med en stavmixer och sila bort kärnorna, det ska bli 1 dl hallonpuré.

* Finhacka chokladen och smält den i ett vattenbad.

* Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.

* Sjud försiktigt upp hallonpuré, honung, vaniljstång och frön i en kastrull.

* Ta bort vaniljstången och häll den varma hallonpurén i chokladen och vispa den slät.

* Tillsätt smöret i små bitar, lite i taget och vispa till det blir en slät och fin smet.

* Häll upp i en låg form och låt stelna i rumstemperatur.

* Forma till kulor och rulla i kakao.

image description


Kommentarer
Postat av: Stockholmsjul

Det här låter riktigt gott, hur smakade det? Skulle du rekommendera att ha det på gottebordet?

2011-12-21 @ 22:45:50
URL: http://stockholmsjul.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback