Amerikansk Chokladfudge

2½ dl pecannötter eller valnötter
1 msk smör
1 nypa salt
200 g ljus choklad eller mjölkchoklad
300 g fin mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
1½ tsk vaniljsocker


* Sätt ugnen på 175 grader, Klä en form ca 20x20 cm med bakplåtspapper.

* Hacka nötterna och sprid ut dom glest på en plåt. Rosta dom i ca 10 minuter - Akta så de inte bränns.

* Lägg smör och salt i en skål och häll de varma nötterna i skålen. Rör tills smöret smält. Ställ åt sidan.

* Hacka all choklad fint och lägg i en bunke tillsammans med den kondeserade mjölken.

* Smält chokladen över ett vattenbad (eller i micron). Rör om ordentligt.

* Blanda i nötter och vaniljsockret i chokladen och häll upp i formen. Släta till ytan med en sked.

* Låt svalna och sätt in i kylskåpet i minst en timme. Ta ur formen och skär i fyrkanter.


Kommentarer
Postat av: Thereses jul

sv: Det är till min mormor så bilder skulle funka. Tyvärr har jag inte på alla oss barnbarn och både temuggar samt krämer har hon för en hel livstid ;) Tror att det lutar mot en middag och ett biobesök eller en fin julkorg med diverse saker.



Det ser riktigt smarrigt ut!

2011-12-01 @ 20:39:59
URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Helena - Hellys Jul

Åh herre jäklarns vad gott det ser ut! Det blev en tidig och alldeles för liten middag och nu sa magen hej! Kan du skicka över några ;) Nä, det blir nog en julknäcke med edamer :)

Vad sa dottern om paketkalendern under granen?

2011-12-01 @ 23:06:48
URL: http://hellysjul.blogspot.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback