Hyacint

Hyacinten är en blomma som jag och många med mig förknippar med julen. Tycker att dom doftar jul.

Det säljs ungefär 10 miljoner hyacinter i december och blir därmed vår populäraste växt. Men vi är ganska ensammen om att ha den som en julblomma för i övriga Europa är den en vårblomma. Holland producerar nästan hela världsbehovet av hyacintlökar. Det tar nästan FEM år för att få fram den hyacintlöken vi vill ha till jul.


Om hyacinten berättas att det var Hyakinthos, en skön yngling från Sparta, som genom sin för tidiga död gav upphov till blomman. Apollon skulle lära Hyakinthos kasta diskus. Dock bar det sig inte bättre än att Hyakinthos blev dödad av diskusen. Apollon sörjde honom djupt och där Hyakinthos blod droppade ner i marken växte sedan en hyacint upp.

Så här sköter du hyacinterna:

  • Köp hyacinter som visar knopp. Den kan gärna vara helt grön.
     
  • Hyacinterna kan stå både i fönstret och en bit in i rummet.
     
  • Vattna sparsamt.
     
  • Placera svalt nattetid så ökar hållbarheten

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback