Adventskalender

De första adventskalendrarna kom i början av 1900-talet, de tillverkades av Gerhard Lang som fick insperationen av sin mamma. Hon gjorde iordning en färgglad kartong med 24 kakor på för att gör tiden lite roligare fram till jul för den lille sonen. När han sedan blev delägare i ett tryckeri började han tillverka adventskalendrar i papper. Den första adventskalendern kom till Sverige 1934.

Årets julkalender i SVT heter Hotell Gyllene Knorren, den handlar om familjen Rantanen som lämnar staden för landet och köper ett hotell som ligger en smula avsides.

Familjen kämpar för att få hotellet att gå runt, vilket inte blir helt lätt eftersom det saknas mat i köket och en gris ligger och sover i gästernas säng. Dessutom ryktas det om att ett av rummen besöks av ett spöke.

Fjolårets julkalender i SVT.


HÄR kan du läsa mer om SVTs julkalendrar


Kommentarer
Postat av: Pyret



Hej!



Här är jag, den riktiga Pyret, med min helt nya hemsida.

Jag medverkar i långfilmen "Hotell Gyllene Knorren"

Kika in till mig vetja!

2010-10-22 @ 16:42:12
URL: http://minigrisen-pyret.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback