Saffranshjärtan

Idag har jag bakat saffranshjärtan, ett recept jag hittade på Julbloggen. Passade på då maken fick några saffranspaket.

100 gram smör
3 dl mjölk
1/2 paket jäst för söta degar
1 pkt saffran
1 dl vit baksirap
2 krm salt
1 ägg
11 dl vetemjöl

Fyllning:
100 gram smör
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
1 ägg
Pärlsocker

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan. Rör tills jästen löst sig.
Tillsätt övriga ingedienser. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bak i ca 20 min.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen.
Dela degen i två delar och kavla ut i en rektangel ca 30x35cm.
Bred på fyllningen. Rulla ihop från båda långsidorna så att rullarna möts i mitten.
Skär varje rulle i 16 bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Jäs ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 250 grader i 6-8 min.



Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback