Pepparkakor

I går bakade vi lite pepparkakor här hemma. Så här kommer receptet


3/4 dl sirap
4 dl socker
1 ½ dl vatten
1 msk kanel
3/4 msk malen nejlika
1 msk ingefära
250 g smör
3/4 mask bikarbonat
Ev 1 msk konjak
1 ½ liter vetemjöl

Blanda sirap, socker, vatten, och kryddor i en stor kastrull och hetta upp blandningen.
Lägg i smör och låt det smälta. Rör om då och då.
Rör ner bikarbonat, ev konjak och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen.
Låt degen vila över natten.

Grädda i 200 grader i ca 5 min.

 

Idag ska jag göra ett pepparkakshus, Hoppas att jag lyckas. Vad det blir för sorts hus får ni se senare!


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback