Bakelse

Hittade detta pyssel på Hemmets Journals pysselsida.

Synd att man inte kan virka, man jag ska försöka lära mig har jag tänkt.

Material: Restgarn i natur som passar till st 2 1/2, färgglada restgarner som passar till virknål nr 3, vadd till fyllning samt pärlor el tovad kula till dekoration.
Stickor: Nr 2.
Virknål: Nr 3.


”Bakform” sida: Lägg upp 42 m på st nr 2. Sticka resår i 3 cm. Sticka ihop m 2 och 2 och avmaska samtidigt. Sy ihop formen längs kortändarna så att avigsidan blir rätsida.

Ovandel: Virkas med virknål nr 3. Byt garnfärg efter behag. Sluta varje v med 1 sm i 1:a m på v.

Virka 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
V 1: Virka 8 fm runt ringen.
V 2: 2 fm i varje m
V 3: 2 fm i varannan m
V 4: 2 fm i var 3:e m
V 5: Hst v runt utan ökn
V 6: 2 hst i var 3:e m v runt
Ta av garnet.

Montering: Sy fast ovandelen innanför kanten på bakformen. Fyll med vadd och virka sedan ihop botten så här:
Virka 1 fm i varje m runt nederkanten på formen. Fortsätt virka runt och minska under tiden några m på varje v tills botten är fylld. Ta av garnet och fäst.
Dekorera ovandelen med virkad blomma, pärlor eller en tovad kula (finns att köpa i hobbybutiker).

Virkad blomma: Virka 4 lm och slut till en ring med 1 sm. V 1: 8 fm runt ringen. V 2: Virka i de främre mb på v 1 (3 hst i nästa fm, 1 sm i nästa fm) v runt. V 3: Virka i de bakre mb på v 1 (1 sm i nästa fm, 3 hst i nästa fm) v runt. Ta av garnet och sy fast blomman på ovandelen.
Trä i en bit tråd till upphängning.

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback