Saffransbullar med vanilj

3:dje novent idag och då firar vi med saffransbullar med vaniljfyllning. 

(null)

Vanilj saffransbullar


1 gram saffran

1 msk vatten

150 gr rumsvarmt smör

5 dl mjölk

50 gram jäst

0,5 tsk salt

1 dl vit sirap

Ca 13 dl vetemjöl


Fyllning:

100 gram rumsvarmt smör

1 msk vanilj socker

0,75 dl socker


Pensling

Ägg 

Pärlsocker


Blanda saffran med vatten och låt stå i ca 20 min i kylskåp.

Smula ner jästen och tillsätt mjölken kall.

Tillsätt övriga ingredienser, mjölet lite i taget. 

Kör i bakmaskin ca 10 minuter

Låt jäsa i minst 1 timme gärna 1,5 timme. 

Blanda ihop fyllningen. 

Dela degen i två delar.

Bred på fyllningen och rulla ihop. 

Skär cm tjocka skivor

Låt jäsa 30 minuter

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker 

Grädda på 225 grader i ca 8 minuter 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback