Saffransskorpor

Idag blev det saffransskorpor med vitchoklad och mandel till glöggen. 

(null)


Saffransskorpor

0,5 gram saffran

1 isbit eller 1 msk kallt vatten. 

100 gram smält smör

3 ägg

2,5 dl socker

6 dl mjöl

1 tsk bakpulver

100 gram grovhackad mandel

100 gram grovhackad vitchoklad


Mal saffranet om du använder hela pistiller lägg i en isbit  tills den smält eller vatten (använder du vatten ställ i kylskåp 30 minuter) för att dra ur smaken. 

Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda mjöl,  bakpulver, vitchoklad, mandel i en bunke. 

Tillsätt saffran, smör och äggblandningen i mjölskålen. 

Blanda till en deg, den blir lite kladdig. 

Gör till tre längder på mjölat bord och lägg på en bakplåtsklädd plåt. 

Grädda på 200 grader i 18 minuter. 

Ta ut plåten och skär längderna till cm tjocka skivor.

Lägg de med snittytan uppåt på plåten och låt torka 45 min på 125 grader.

Låt de ligga kvar och svalna i ugnen. 


Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback