Saffransmazariner

I samarbete med lyckade samt Lyckas med mat fick jag hem mazarinformar. 
Jag gjorde den juliga varianter, saffrans mazariner. 
Ett 6-pack formar kostar 29 kr, jag rekommendera minst två förpackningar. 
(null)

Saffrans mazariner 


Mördeg

180 gram smör

90 gram florsocker 

270 gram vetemjöl

1-2 äggulor


Fyllning

50 gram smör

0,5 gram saffran

100 gram rumsvarmt smör

370 gram mandelmassa

2 rumsvarma ägg

3 rumsvarma äggulor

1 msk vaniljsocker

2 msk vetemjöl


Topping

Florsocker och vatten


Blanda alla ingredienser till mördegen, tillsätt ett ägg i taget. 

Låt vila i kylskåp i 45-60 minuter. 

Under tiden gör fyllningen:

Smält smöret tillsammans med saffranet. 

Riv mandelmassan och blanda med det rumsvarma smöret. 

Tillsätt det smälta smöret med saffran. 

Blanda i äggen och äggulorna ett i taget. 

Blanda i vaniljsocker och vetemjöl. 

Kavla ut degen och lägg den över mazarinformarna. 

Tryck ut degen i formarna. 

Klicka i fyllningen, ca 3/4 i varje form.

Grädda i 180 grader varmluftsugn i ca 16 min. 

Blanda florsocker med lite vatten och stryk på mazarinerna. 


Kommentarer
Postat av: Sonja Edin

Ser jättegoda ut! Var de svåra att göra?

Svar: Nej de var inte så svåra men det var en del moment så de tog lite tid att göra
victoriajul.blogg.se

2019-12-17 @ 22:31:11

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback