Inlagda Rödbetor

Dom som känner mig vet att jag vill och försöker göra det mesta själv, speciellt när det gäller julen. Det mesta jag bidrar med till julbordet är dock nästan bara sånt jag inte äter själv konstigt nog ( men i år ska jag nog försöka mig på något som jag också gillar). Jag brukar bl.a. Göra rödbetssalladen och har tidigare tänkt att jag skulle vilja lägga in rödbetorna själv. Igår köpte jag rödbetor som jag la in idag, nästa år kanske man ska försöka sig på att odla egna rödbetor.

Inlagda rödbetor

Ca 2 kg rödbetor

Ättikslag
1 liter vatten
2,5 dl ättika 12 %
3 dl socker
10 kryddnejlikor

• Skölj rödbetorna väl, koka med skalet på tills de är nästan mjuka.
• Spola dom i kallt vatten och gnid av skalet.
• Skiva dom och lägg i en burk.
• Koka ihop lagen och häll över rödbetorna.
• Ställ svalt, de är klara efter ett dygn. De håller 6-12 månader.

 


Kommentarer
Postat av: Emma - 24 december

SV: Tack snälla, roligt att du gillade dem! :-D

2012-09-22 @ 15:51:06
URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/
Postat av: Annas Jul

Härligt att göra allt från grunden! Här skulle nog risken vara att de inlagda rödbetorna tog slut innan jul då jag börjat gilla rödbetor (har inte varit så hård mot dem tidigare) =).

Tycker absolut att du ska odla rödbetor nästa år! Att odla och sen lägga in och sedan använda in är en härlig!

Svar: Ja det är kul att göra saker från grunden
victoriajul.blogg.se

2012-09-22 @ 21:01:49
URL: http://www.annasjul.blogspot.com
Postat av: Em

Hi hi lite fånigt att min första tanke var att de inte var randiga. Sorgligt att jag aldrig sett riktigt inlagda rödbetor. Men så är det väl alldeles för ofta.

Svar: Jag försökte göra randiga men de blev för tjocka så det fick bli utan ränder
victoriajul.blogg.se

2012-09-23 @ 01:23:06
URL: http://Swedishxmas.wordpress.com
Postat av: Maries strålande jul

Vad duktig du är som bidrar med mat du inte gillar själv!

Svar: Det gör jag mycket för att jag vill att detmesta på julen ska vara hemlagat, och det är inte många som äter rödbetssallad så då tycker de flesta att de kan lika gärna kan köpa
victoriajul.blogg.se

2012-09-23 @ 10:35:06
URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Johanna

tack för receptet! verkligen kul att göra saker själv till jul, jag håller med dig :)

Svar: Det var så lite så. Ja till jul ska allt vara hemlagat tycker jag utom den obligatoriska alladin asken då
victoriajul.blogg.se

2012-09-24 @ 14:51:26
URL: http://arildsdottir.blogg.se

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback